
Kolejny projekt z akredytacji Erasmus+ i kolejne zrealizowane przez naszą szkołę cele.
3–14 listopada 2025, Friuli-Venezia Giulia, Istituto Volta Società – 18 uczniów i 2 nauczycieli-opiekunów.
Podobnie, jak każdy wcześniejszy projekt, ten miał na celu wzmocnienie kompetencji kluczowych naszych uczniów, przede wszystkim językowych, cyfrowych, osobistych, społecznych i kulturowych. Do jego osiągnięcia wykorzystaliśmy jakże ważną i aktualną tematykę ekologii i zrównoważonego rozwoju. Wykłady o gospodarce cyrkularnej, lekcje w terenie, obserwacje w Lago di Cornino, analiza „energy trilemma”, a do tego codzienna praca nad materiałami cyfrowymi: wszystko to przełożyło się na rezultaty, które stanowią realną wartość edukacyjną.
Włoski krajobraz edukacji – dzień po dniu, krok po kroku
Program mobilności był intensywny, a nasi uczniowie pracowali z włoskimi rówieśnikami, wprowadzając w czyn ideę współpracy ponad granicami.
W Cluster FVG Manzano i Inocram dowiedzieli się, jak wygląda drugie życie surowców, jak projektuje się meble z odzysku i jak branża drzewna przechodzi na zrównoważone tory. To były lekcje ekologii opowiedziane językiem przemysłu. Nad Lago di Cornino młodzież obserwowała sępy płowe – symbol odbudowy ekosystemu i cierpliwej ochrony różnorodności biologicznej. W szkole partnerskiej uczniowie analizowali tematy energii, równowagi technologicznej i cyfrowego śladu.
W czasie weekendowych wyjazdów młodzież poznała Wenecję i Triest – dwa miasta, które same w sobie są lekcją europejskiej różnorodności. Oba unaoczniły skalę wyzwań związanych z ochroną krajobrazu i kultury. I dodatkowo wartościowe wykłady w Istituto Volta, spotkania z włoskimi przewodnikami, gry terenowe i oczywiście warsztaty cyfrowe, podczas których powstawała wspólna broszura uczniów, choć tworzona w poszczególnych zespołach projektowych.
Rezultaty: wiedza przekształcona w dzieło
Efektem pracy zespołów jest anglojęzyczna broszura A4: „SUSTAINABILITY ACROSS BORDERS – Young innovators for a greener future”. Zbiera ona w jedną całość doświadczenia uczniów związane z ekologią, zrównoważonym rozwojem i nowoczesnymi rozwiązaniami środowiskowymi, które zebrali podczas mobilności we Włoszech. Przedstawia ich obserwacje dotyczące przemysłu, energii, przyrody, recyklingu i codziennych praktyk proekologicznych, opowiadając o nich prostym, ale z dużą dbałością o rzetelność. Łączy opisy miejsc, działań, technologii i inspiracji, pokazując, jak edukacja terenowa i kontakt z lokalnymi instytucjami przekładają się na wiedzę o współczesnych wyzwaniach środowiskowych. Dzięki temu staje się materiałem nie tylko podsumowującym mobilność, lecz także użytecznym źródłem treści dla kolejnych uczniów i nauczycieli zainteresowanych ekologicznymi praktykami i edukacją w duchu odpowiedzialności za planetę.
Plakaty, które mówią własnym językiem
Po przygotowaniu broszury młodzież zaprojektowała cztery plakaty tematyczne, każdy z innym kodem wizualnym i hasłem:
Circular Economy – “Nothing Ends – Everything Transforms.”
Energy & Digital Balance – “Think Smart. Save Power.”
Nature & Biodiversity – “Protect the Beauty of Nature.”
Youth for Climate – “We Act Green. We Think Global.”
Każdy powstał w Magic AI w Cangie, z dbałością o symbolikę i szlachetną prostotę.
Ostatnie zdanie? To dopiero początek
Włoski projekt był próbą przyjrzenia się Europie takiej, jaką naprawdę jest: złożonej, różnorodnej, zachwycającej i wymagającej. Uczniowie wrócili bogatsi o doświadczenie, które doskonale wpisuje się w profil młodego, wykształconego Europejczyka. O to właśnie chodzi w akredytacji Erasmus+. O edukację, która wychodzi poza klasę i staje się częścią życiowej drogi.

98-100 Łask
Ostrów, ul. Dworska 2